Elbas-undervisning

Lær at spille elbas på Aarhus Musikskole

Elbas er et meget brugt instrument i mange former for rytmisk musik. Der er virkelige gode muligheder forskellige former for sammenspil. Elbasundervisningen tager udgangspunkt i elevens niveau, og det er aldrig for sent at begynde at spille elbas.

Historie

Elbassen blev opfundet, da der blev "sat strøm" til populærmusikken. Kontrabassen er vanskelig at forstærke og den er stor og uhåndterlig, så mange omrejsende popmusikere udskiftede den med glæde til fordel for den mere handy elbas. Siden starten i '51 har elbassen naturligvis haft samme funktion som andre basinstrumenter (kontrabas og tuba), men den har udviklet sig fra almindelig "bund" i musikken over rytmisk tommelfinger-bas til virtuost melodispil på båndløs bas. Elbassen er stærkt knyttet til rockmusikken, og det nye instruments muligheder satte hurtigt sit præg på populærmusikken. I dag er elbassen et selvstændigt instrument med sine helt egne muligheder.

Man kan starte på elbas når man er ca. 8-10 år afhængigt af finger- og håndstørrelse, og undervisningen tilrettelægges efter ønske, smag og evner hos den enkelte elev. Med udgangspunkt i elevens musiksmag, spiller vi numre på bånd, hvor vi både spiller sammen med musikken og snakker om, hvad bassen spiller. Vi spiller musik, laver tekniske øvelser, taler teori, harmonik og lærer måske noder. Vi kommer langt omkring men med udgangspunkt i den musik, vi i fællesskab har valgt at arbejde med.

Sammenspil

Elbassen er først og fremmest et band-instrument, og det kan i høj grad anbefales den nye bassist, at finde nogle at spille sammen med. Man kan f.eks. trække på Musikskolens mange tilbud om sammenspil. Nogle af disse er gratis, mens andre indebærer en ekstra udgift, men har man muligheden er disse penge givet godt ud. Derudover er der et frodigt miljø af amatør- og halvprofessionelle bands i Aarhus, så der er rig mulighed for at få brugt det, man har lært.

Instrumentet

I løbet af de senere år er der kommet billige forbløffende gode elbasser frem på markedet, hovedsagelig fremstillet i Korea. De koster små 2.000 kr. og er fuldt anbefalelsesværdige til begyndere. I det dyrere prisleje får man elbasser, der kan bruges til prof. brug for 4 - 5.000 kr. Det er en god ide at snakke med læreren, før man køber instrument. Endelig kan man øve sig i starten på en guitar. En elbas er ikke meget værd uden en forstærker og højttaler, men et stereoanlæg derhjemme kan godt erstatte disse for en tid, og er der hovedtelefoner til, kan man jo spille "den rigtige lyd" uden at forstyrre familien.

fra 8-10 år

Instrument- og sangundervisning
- ved lektion á 25 min. pr. uge

Spor 1 (solo):   1.920 kr. / rate*