Harmonika-undervisning

Lær at spille harmonika på Aarhus Musikskole

Harmonika er et meget alsidigt instrument, som bliver brugt i mange forskellige musikalske stilarter lige fra rytmisk musik, folkemusik til klassisk musik. Der er aldrig for sent at begynde at spille harmonika.

Formålet med undervisningen er at give eleverne mulighed for selvstændig musikudfoldelse og åbne elevernes øjne for harmonikaens store anvendelsesmuligheder, det være sig både i klassisk og folkemusik, i solo og ensemblespil, samt i det hele taget som brugsinstrument.

Undervisningens indhold og repertoire

Der vil blive brugt både noder og gehørspil i harnomikaundervisningen. Der arbejdes med fingersætning, bælgteknik, frasering, basgange, udsmykning og evt. improvisation. Sammenspil vil være en del af undervisningen herunder akkompagnement.

Repertoiret vil kunne være meget bredt:
• sange (børnesange, viser slagere m.m.)
• folkemusik (dansk, svensk, irsk, Balkan osv.)
• underholdningsmusik (f.eks. fransk musettemusik)
• rytmisk musik så som pop/rock, calypso, samba og tango
• klassisk musik

Sammenspil

Der afholdes jævnligt elevaftener og koncerter, hvor eleverne spiller for hinanden og andre interesserede.

For at opnå et tilfredsstillende resultat, må man være indstillet på at øve sig regelmæssigt derhjemme, helst dagligt.

Instrumentet

Valg af instrument bør altid foretages sammen med den kommende harmonikalærer. Musikskolen har nogle begynderinstrumenter, men kun med melodibas (accordeons), som kan lejes i perioder a 5 måneder.

Alder

fra 8 år

Priser

Sæson 24/25 (12. august - 27. juni)

Instrument- og sangundervisning
- ved lektion á 25 min. pr. uge

Spor 1 (solo):   1.920 kr. / rate*
  svarende til 524 kr. / måned i 11 mdr.
Spor 2 (hold):   960 kr. / rate*
  svarende til 262 kr. / måned i 11 mdr.
Fra 25 år eller bosat uden for Aarhus Kommune: Dobbelt pris
Administrationsgebyr:   100 kr. / sæson

*Undervisningsåret / sæsonen er opdelt i 3 rater

Se mere info om bl.a. bindingsperioder, udmeldelsesfrister og støttemuligheder her: priser og regler