Klarinetundervisning

Lær at spille klarinet på Aarhus Musikskole

Klarinet er et brugt instrument både inden for klassisk og rytmisk musik. Klarinetundervisningen på Aarhus Musikskole tager udgangspunkt i elevens niveau, og det er aldrig for sent at starte på klarinet.

Undervisningen

Klarinet kendes fra symfoniorkestre, kammermusik, barokmusik, folkemusik, musicals og jazz-bands, så klarinet kan dyrkes af folk med enhver "musiksmag". På klarinetten og saxofonen er der enkeltblad, mens der på fagot og engelsk horn er der dobbeltblad. I klarinetundervisningen arbejder der både med nodelære og udenadsspil.

Man kan normalt begynde at spille på klarinet, når man er 8-9 år gammel afhængig af hænders og fingres størrelse. Mange begynder med fordel at spille blokfløjte (grebene ligner meget), og skifter så over, når fysikken tillader det.

Sammenspil

Der er meget gode sammenspilsmuligheder for klarinet. Man kan spille kammermusik i små grupper eller man kan deltage i skolens harmoniorkester, big bands og forskellige større og mindre projekter. Der afholdes jævnligt koncerter, hvor elever spiller for hinanden og for familie og venner. Nogle af orkestrene giver mange koncerter både her i landet og i udlandet.

Instrumenterne

Vent med at købe en klarinet til du har talt med læreren. Musikskolen ligger inde med en række instrumenter til udlån eller udleje, så du kan prøve før du køber. Rådfør dig også med læreren før udskiftning til en bedre klarinet eller hvis klarinetten skal repareres. Når du skal gå til spil, er det nødvendigt at have en klarinet til rådighed af en rimelig kvalitet.

fra 8 år

Instrument- og sangundervisning
- ved lektion á 25 min. pr. uge

Spor 1 (solo):   1.920 kr. / rate*