Violinundervisning

Lær at spille violin på Aarhus Musikskole

Violin er et meget brugt instrument især i klassisk musik og folkemusik. Violinundervisningen på Aarhus Musikskole tager udgangspunkt i elevens niveau, og det er aldrig for sent at begynde at spille violin.

Violinundervisningens formål er at skabe grundlag for musikalsk udfoldelse på et strygeinstrument. For at få glæde af at spille selv og sammen med andre, er det vigtigt, at man lærer sit instrument godt at kende.

Undervisningens form

Violinundervisningen kan foregå enten efter Suzukimetoden (se speciel fagbeskrivelse for Violin - Suzuki) eller efter mere traditionel pædagogik. Suzukimetoden henvender sig specielt til de yngste elever (3 - 8 år som begyndelsesalder), hvorimod den traditionelle metode er beregnet på de lidt ældre (6 år og opefter), da der her allerede fra begyndelsen spilles efter noder. Violiner anvendes hovedsagelig til sammenspil, derfor indgår dette også i undervisningen, dels i lektionerne og dels i form af f.eks. orkestersammenspil på flere niveauer.

Undervisningen foregår med en ugentlig lektion á 25 min. enten som enetime eller på hold med 2 elever (når det er muligt at finde en anden elev, der passer m.h.t. alder og niveau).

Sammenspil

For violin er der, afhængigt af niveau, adskillige sammenspilstilbud: kammermusik, strygerensemble, orkester (et efterårs- og forårsprojekt) og fællestimer specielt for Suzukielever. Herudover vil der være brug for forskellige ensembler i forbindelse med musikskolens koncerter og andre projekter.
Da sammenspillet er en væsentlig forudsætning for at blive motiveret og dygtigere, forventer Musikskolen, at du om muligt deltager i nogle af de sammenspilstilbud, som bliver tilbudt.

Øvning

For at opnå et tilfredsstillende resultat, må man være indstillet på at øve sig regelmæssigt derhjemme, helst dagligt.

Instrumenter og priser

Violiner kan købes hos instrumenthandlerne her i byen eller ved opslag på Aarhus Musikskole, for eksempel findes violiner ned til 1/16 størrelse, der passer til et 3-års barn. Køb aldrig en violin uden først at have konsulteret læreren. En børneviolin koster fra 2 - 3.000 kr.
Aarhus Musikskole ejer et antal violiner i forskellige størrelser, som kan lånes af begyndere i en kortere periode. Læreren kan fortælle om mulighederne.

fra 6 år (Suzukiviolin fra 4 år)

Instrument- og sangundervisning
- ved lektion á 25 min. pr. uge

Spor 1 (solo):   1.920 kr. / rate*