Keyboardundervisning

Lær at spille keyboard på Aarhus Musikskole

Keyboard er en slags elektrisk klaver med mulighed for at tilsætte automatisk akkompagnement i venstre hånd, med rytmeboks etc. I instrumentet er der oftest indbygget højttalere, ligesom der er mulighed for at tilkoble hovedtelefoner, så man kan sidde og øve i fred. Af beslægtede instrumenter er der den lidt dyrere synthesizer, hvor der er mulighed for at skabe sine helt egne lyde, samt elorglet, som vi også har et eksemplar af, hvis nogen ønsker undervisning.

Undervisningens form og repertoire

Der tilbydes enten enetime eller hold på 2 deltagere. På nær begynderstoffet udvælges repertoiret i samråd med eleverne, og undervisningen tilrettelægges på alle niveauer - fra begynderen til den professionelle musiker. Genremæssigt er næsten alt muligt: dansk og udenlandsk pop og rock, jazz, TV- og filmtemaer, latin-amerikansk musik, evergreens, lettere klassiske stykker, elevernes eventuelle egne kompositioner - kort sagt underholdningsmusik i videste forstand.
Gennem de praktiske musikalske eksempler udvider vi kendskabet til tangent- og nodenavne, fingersætning, becifring, akkompagnement, basgange, improvisation og professionelle tips.
For videregående elever er der endvidere mulighed for at arbejde med grundlæggende arrangement og indspilning på computer, f.eks. af elevens egne kompositioner.

Øvning

Det er en forudsætning, at man hjemme kan øve sig på sit eget instrument. Man skal hverken øve sig mere eller mindre, end hvis man går til f.eks. klaver. Det musikalske fundament bør være helt i orden, før man begynder at eksperimentere med rytmeboks og automatik.

Man kan starte til keyboard, fra man er 7 år og efter modenhed parat til at modtage undervisning. Det er dog klart en fordel, hvis man først har gået til "Musik og bevægelse", eller hvis man sideløbende går til hørelære.

Instrument- og sangundervisning
- ved lektion á 25 min. pr. uge

Spor 1 (solo):   1.920 kr. / rate*
Spor 2 (hold):   960 kr. / rate*