Om Aarhus Musikskole

Musik til Livet

Sammen sætter vi pulsen.

Aarhus Musikskole er din mulighed for at dyrke musikken, både det poetiske, det groovy, det eksperimenterende, det nye og det gamle.

Du vokser med dit instrument i hverdagen, får engageret undervisning, legekammerater og det store sug i maven foran publikum. Når du er på hjemmebane i musikken, bliver du rollemodel og vejviser for nye ”spillere”.

Vi spiller sammen og for andre, i projekter, workshops, orkestre, kor og bands, lige fra du starter på Musikskolen.

Alle børn og unge i spil

Vores fælles aftryk på byen og verden!

Inspirerende og entusiastiske musikfolk står klar med næring og udfordringer til lige præcis din musikalitet, kreativitet og drøm.
Vi leder dig ind i musikkens verden, skridt for skridt, med afsæt i mange års erfaring og bruger de nyeste metoder, materialer og digitale muligheder.

Du kan få musikkammerater og undervisning mange steder i kommunen. Samtidig bliver du medspiller i et mangfoldigt kulturmiljø i hjertet af centrum: Et mulighedernes mødested, der spiller fra morgen til aften, i samspil, medspil og modspil mellem alle på Musikskolen og med byens og verdens andre kulturaktører.

Vi fordyber os i musikken, instrumentet og sammenspillet både for at blive dygtige, men også fordi det giver værktøjer til at takle livet og styrker vores virke- og drømmekraft: At ville, turde og kunne. Når vi spiller sammen, vokser vi sammen og kommer til at svinge godt sammen i vores mangfoldige fællesskab. Vi vil være for alle – og åbner derfor aktivt døren for dem, som ikke selv finder musikken.

Historie

Aarhus Musikskoles spændende historie. Fra 1932 til i dag, hvor musikskolen er et kraftcenter af aktiviteter.

Aarhus Musikskole er med sine 90 år en af landets ældste musikskoler. Både musikalsk og pædagogisk er der sket meget fra 1932 til i dag.

Aarhus Musikskole - eller Aarhus Folkemusikskole, som navnet oprindeligt var - blev oprettet af private musikpædagoger, og tilbød fra starten musikundervisning til et halvt hundrede mennesker. Ideen med folkemusikskoler kom fra Tyskland og var helt i tidens moderne ånd.

I efterkrigstiden blev operaforståelse for børn særlig populært - så populært, at det blev radiotransmitteret med Musikskolens legendariske leder, Jette Tikjøb.

I 50'erne kom en anden nyskabelse - musikalsk legestue for 3- til 7-årige.

Den musikalske legestue blev så stor en succes, at forældre ofte tilmeldte deres nyfødte barn direkte fra Fødselsstiftelsen.

I 1977 blev Aarhus Musikskole en kommunal institution. Fra '43 havde musikskolen haft hjemme i bygningen Guldsmedgade 25, men nu rykkede en del af undervisningen ud af huset og ind på kommunens folkeskoler.

Nye generationer ville have ny musik, og op gennem 70'erne blev den rytmiske musik stadig mere markant. De nye vinde blæste for alvor, da musikskolen i 1978 indviede sit første el-bas og et el-orgel laboratorium. Den første synthesizer og et sanganlæg kom til i '84.

Musikskolen i dag

I dag er Aarhus Musikskole en institution med mange ansigter. 3.000 elever modtager solo- eller holdundervisning. En myriade af kor, ensembler, bands og orkestre er blot nogle af skolens aktiviteter.

Aarhus Musikskole tilbyder undervisning over hele kommunen i langt over 70 forskellige musikalske discipliner.

World Music Center, Musikalsk Grundkursus Østjylland, Grobund, KRUt, El Sistema Gellerup og samarbejdsprojekter med folkeskolerne er nogle af de spændende initiativer, som udspringer fra Aarhus Musikskole og er med til at gøre Aarhus Musikskole til Aarhus Kommunes kulturelle kraftcenter.