Der bliver sunget på livet løs i Aarhus Korskole

Det har været en aktiv sæsonstart for korene i Aarhus Korskole med koncerter, indspilningsprojekter og tilmed et nyt kor.

Aarhus Musikskoles nye kvindekor SORA, under ledelse af Birgitte Næslundhavde i søndags debutkoncert i en propfyldt Skt. Johannes Kirke i Aarhus. Det var et spændt kor, der gik på scenen – koret havde nemlig kun haft fire korprøver inden denne koncert. Koncerten gik over al forventning, og SORA kan nu se frem til et efterår med en række spændende koncerter i bl.a. Aarhus og Hamburg.

Foruden SORA’s debutkoncert havde det rytmiske kor Maestra også travlt. Maestra indspiller nemlig i øjeblikket en ny musikvideo: ”Water Fountain”. Seks sangere fra koret har i samarbejde med fotograf Anders Filtenborg selv stået for koreografi og visuelt udtryk. Videoen blev optaget en tidlig søndag morgen i Latinerkvarteret i Aarhus og lydindspilningen foregik i studiet på Musikskolen. ”Vi glæder os til at præsentere resultatet for jer midt i oktober”, siger Dirigent Malene Rigtrup, der har arrangeret nummeret specielt til koret.

Aarhus Pigekor har allerede givet deres første koncert i forlængelse af en weekendtur i starten af september. I oktober medvirker koret ved Lord of The Rings, filmkoncert i Musikhuset Aarhus, og er i fuld gang med at øve sig på de mange ord, de skal synge på elversprog. Ud over koncerter i efteråret og til jul, gør koret klar til en udenlandsrejse i påsken 2024, hvor de deltager i en korkonkurrence.

​​​​​​​I december kan man opleve Maestra, SORA og Aarhus Pigekor, featuring Who Killed Bambi og Mads Bærentzen ved en stor julekoncert i Musikhuset Aarhus. Der er allerede rift om billetterne, så korene kan se frem til at synge for en godt fyldt sal. Maestras dirigent, Malene Rigtrup, har skrevet flere nye satser, som vil blive uropført ved koncerten.

Aarhus Juniorkor starter sæsonen ud med en lille koncertturné i oktober. Her har koret slået kræfterne sammen med koret Junior EVE, Martin Lysholm Hornstrup (klaver) og Johanne Andersson (cello). De to kor giver koncert i hhv. Hjortshøj og Gellerup kirke under overskriften ”Åbent hjerte”. Senere i november er de to kor ankerkor ved det tilbagevendende ”Sangkraft Synger”. I januar optræder korene igen med Aarhus Jazz Orchestra ved børnemusikfestivalen Kazoo i Musikhuset Aarhus, sammen med Aarhus Børnekor og Spirekor.

Der er plads til flere nye sangere i Juniorkoret! Kunne du tænke dig at synge med? læs mere og tilmeld dig på Aarhus Juniorkor | Aarhus Musikskole

De yngste kor i korskolen, Aarhus Spirekor og Aarhus Børnekor har i øjeblikket en overvældende tilslutning og er kommet godt i gang med sæsonen. Det er skønt at så mange børn og unge vil synge og lave musik sammen.

Aarhus Korskole består af Aarhus Spirekor, Aarhus Børnekor. Aarhus Juniorkor, Aarhus Pigekor, Maestra og SORA.

Vil du vide mere om vores kor, så besøg www.aarhusmusikskole.dk/kor

Aarhus Musikskole