At lære at være

AT LÆRE AT VÆRE

et fortællingsbaseret trivselsforløb for skolestarterne

Flaskepost Til Fremtiden – At lære at være, er et interaktivt musisk undervisningsforløb, der henvender sig til skolestarterne og strækker sig over 5 uger. Den første gang bliver klassen inviteret ind på Aarhus Musikskole, hvor de oplever fortællingen i vores sanselige oplevelsesrum. Efterfølgende vil vi én gang ugentligt komme på besøg hos klassen, hvor vi sammen skal udvikle og afslutte fortællingen gennem dans og musik.

Et forløb inspireret af mytologisk materiale, sang, musik og instrumenter fra hele verden.

World Music Center (WMC) er med til at udvikle og afvikle forløbet, hvilket bidrager til et løft af den interkulturelle dimension. Musikerne er oplært i kulturtraditioner fra andre dele af verden,
og de er dermed med til at skabe en forståelse for egne og andres rødder og traditioner.

Forløbet er struktureret omkring en fortælling:

Om at blive væk.
Væk fra sig selv, hinanden og verden.
Om at bede om hjælp, give og tage imod hjælp
Og sammen finde en vej fra mørket til lyset.

Et forløb skabt med børn til børn

Fortællingen og dens udtryk er i kontinuerlig udvikling, og tilpasses og nuanceres i mødet med børnene. Fortællingens omdrejningspunkt er almengyldige følelser og problematikker, og målet er, at børnene forholder sig til dem ved hjælp af nye udtryksformer og med fortællingen og de to børns oplever, som fælles medium kan finde tryghed til at udtrykke sig om disse.

Forløbet aktiverer alle børnenes sanser, krop og kreativitet
og understøtter dermed børnenes interaktion med fortællingens tematikker.

at lære at være