Optagelsesprøve

Information om optagelsesprøven til ansøgere på alle tre MGK-linjer.

Er du mellem 14 og 25 år kan du søge om optagelse på MGK Østjylland.

For at du kan blive optaget på Rytmisk eller Klassisk linje på MGK, skal du kunne synge eller spille et instrument på højt niveau. Man kan søge på MGK med alle instrumenter, indenfor alle genrer - også etniske.

Du skal have gode nodelæsningsfærdigheder, kunne eftersynge små melodier og efterklappe rytmer.

Vi optager også elever på Produktionslinje. Elever på Produktionslinjen har enten e-musik, komposition eller sangskrivning som hovedfag.

Tilmeldingsfristen til MGK er den 1. februar.

Prøverne foregår på Aarhus Musikskole.

Tilmelding

Når du melder dig til, skal du prioritere hvilket MGK center, du ønsker at gå på. Du kan kun gå til optagelsesprøve ét sted pr. år.

Hvis du ikke bliver optaget på din 1. prioritet, og du gerne vil i betragtning til et andet MGK center, skal du påføre 2. og evt. 3. prioritet på tilmeldingsblanketten. I løbet af juni måned afgøres det, om du har fået tilbudt plads på din 2. eller 3. prioritet.

Når du har tilmeldt dig via MGK Danmark (åbner i nyt vindue) og skal til optagelsesprøve hos os, vil du modtage en mail fra MGK-Ø indeholdende flere detaljer om den kommende prøve. Modtager du ikke denne, skal du kontakte os!

Bekræft din tilmelding

For at endelig bekræfte din tilmelding, skal du gå ind på et link der står i din bekræftelsesmail - log ind med Mit-id og bekræft din tilmelding.

Er du ikke fyldt 18 år endnu, skal du bede en af dine forældre, om at gå ind på linket, og bekræft tilmeldingen.

Er din bekræftelse ikke modtaget den 1. februar 2024, vil din tilmelding blive annulleret.

Din tilmelding til optagelsesprøverne på MGK-Ø er bindende. Fortryder du din tilmelding, skal du give os besked på MGK@aarhus.dk senest 8 dage før din optagelsesprøve.

Hvis du udebliver fra din prøve eller melder fra mindre end 8 dage før din prøvedato, vil du modtage en opkrævning på 500 kroner pr. prøve du udebliver fra, i din digitale post.

Er du, som ansøger, under 18 år, vil opkrævningen blive sendt til den af dine forældre, der har bekræftet din tilmelding.

Egnethedsvurdering

Du kan inden din tilmelding få lavet en egnethedsvurdering hos en af vores hovedfagslærere. Egnethedsvurderingen er en formel tilkendegivelse af, hvor vidt hovedfagslæreren vurderer, at du med den fornødne forberedelse vil have en realistisk mulighed for at komme ind på MGK i den nærmeste fremtid. I praksis skal man til en test hos den aktuelle hovedfagslærer.

Udover at tage stilling til egnethed, vil læreren give en mundtlig vurdering af dit niveau og kan evt. give gode råd om forberedelse til en optagelsesprøve. Vurderingen koster kr. 300,-.

Skulle du ikke blive erklæret egnet til MGK, men er godt på vej, kan du blive erklæret egnet til Aarhus Musikskoles talentprogram MTA. Læs mere om MTA her: aarhusmusikskole.dk/mta

Hvis du ønsker en egnethedsvurdering, skal du henvende dig til MGK-Ø på mail: mgk@aarhus.dk